Sacrum in Musica 2015
XVI Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej na Podbeskidziu
„Sacrum in Musica” 13 - 16.04.2015 r.
POD PATRONATEM
Ordynariusza Diecezji Bielsko-Żywieckiej Jego Ekscelencji Księdza Biskupa Romana Pindla
oraz
Zwierzchnika Diecezji Cieszyńskiej Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego Jego Ekscelencji Księdza Biskupa Pawła Anweilera
Festiwal dedykujemy świętemu Janowi Pawłowi II w 10. rocznicę śmierci
PROGRAM FESTIWALU
13.04.15 /poniedziałek/godz. 18.00 Kościół Jezusa Chrystusa Odkupiciela Człowieka, os. Karpackie
UROCZYSTE OTWARCIE FESTIWALU
SŁOWO: JEGO EKSCELENCJA KSI¡DZ BISKUP ROMAN PINDEL
KONCERT INAUGURACYJNY
KONCERT ARII i PIEŚNI SAKRALNYCH "JUBILATE DEO, LAUDATE MARIAM"
WYKONANIE:
- BIELSKA ORKIESTRA FESTIWALOWA pod dyrekcją Sławomira Chrzanowskiego
oraz
- SERVI DOMINI CANTORES (Śpiewający Słudzy Pańscy) w składzie:
- o. Rafał Kobyliński – tenor
- ks. Zdzisław Madej – tenor
- ks. Paweł Sobierajski – tenor
- o. Tomasz Jarosz – baryton
- ks. Robert Kaczorowski – bas-baryton
Program koncertu
- J.S.Bach. Jesu bleibet meine Freude. Orkiestra
- G. Caccini /W. Wawiłow/. Ave Maria... (ks. R. Kaczorowski, o. T. Jarosz)
- P. Mascagni. Intermezzo z Cavalleria Rusticana (o. R. Kobyliński)
- L. Luzzi. Ave Maria... (ks. Z. Madej, ks. P. Sobierajski)
- F.M. Alvarez. Plegaria. (ks. P. Sobierajski, o. R. Kobyliński)
- J.S.Bach. O Haupt voll Blut und Wunden. Orkiestra
- C. Franck. Panis angelicus. (ks.Z. Madej, o. T. Jarosz, ks. R. Kaczorowski)
- A. Malotte. The Lord’s Prayer... (o. R. Kobyliński)
- R. Arwyn. Benedictus... (ks. P. Sobierajski, o. T. Jarosz)
- K. Jenkins. Ave verum Corpus ... (ks. Z. Mdej, ks. R. Kaczorowski)
- T. Albinoni. Adagio na organy i orkiestrę. Orkiestra
- G. Donizetti. Ave Maria... (Tutti)
- G. Verdi. Va pensiero... (Tutti)
- Ch. Gounod. Laudate Dominum... (Tutti)
- Barka
14.04.15 /wtorek/godz. 18.00 Dom Muzyki, BCK Bielsko-Biała, Słowackiego 27
KONCERT MUZYKI KLEZMERSKIEJ
WYKONANIE:
- WOJCIECH MROZEK – klarnet, klarnet turecki, Ihor Lomaha - cymbały, trio jazzowe Zbigniewa Wrombla.
- GRUPA KLEZMERSKA CHANAJKI – śpiew, akordeon, kontrabas, skrzypce, perkusja
- POZNAŃSKI CHÓR CHŁOPIĘCY JACKA SYKULSKIEGO
- Chanajki – Muzyka Klezmerska
Grupa klezmerska związana z Białymstokiem, utworzoną przez Rafała i Alicję Grabowskich po zdobyciu przez nich w 2006r. Złotych Cymbałów na Festiwalu Tradycji i Kultury Żydowskiej w Kazimierzu Dolnym. Chanajki powstały z fascynacji utworami granymi przez klezmerów i dla ocalenia od zapomnienia muzyki, pieśni jidysz i kompozycji związanych z żydowskimi twórcami z terenu Podlasia, a szczególnie Białegostoku. Wielokulturowość tego regionu zainspirowała ich do poszukiwań własnego brzmienia, mającego korzenie w tradycyjnej muzyce żydowskiej. W utworach można usłyszeć wpływy rosyjskie, bałkańskie, związane z folklorem białoruskim. Dążąc do uzyskania oryginalnego brzmienia nie obawiamy się sięgnąć po improwizację i zabawę stylem w charakterze folkowym. W swoich poszukiwaniach korzystali z najlepszych źródeł. W ciągu ostatnich 3 lat pracowali z najlepszymi klezmerami ze Stanów Zjednoczonych (Bob Cohen), Węgier (Di Naye Kapelye), z Rosji (Kharkow Klezmer Band, Zenya Łopatnik), Markiem Ravskim (znakomitym polskim basem wykonującym utwory Jidisz) czy znakomitym znawcą tańców i kultury Jidysz Leonem Blankiem. Chanajki poszukują utworów, w których podejmują próbę odtworzenia języka i muzyki dawnego Białegostoku pogranicza kultur. W repertuarze znajdują się utwory instrumentalne we własnych aranżacjach oraz wokalne - pieśni w języku Jidysz.
Poznański Chór Chłopięcy powołany został 1 września 2003 roku jako nowa, samorządowa instytucja kultury. Nowy podmiot utworzono z inicjatywy Prezydenta Miasta Poznania dla zachowania ciągłości tradycji istnienia zespołu, którego początki sięgają 1945 roku, kiedy to został założony przez wybitnego dyrygenta Jerzego Kurczewskiego (1924-1995). Chór koncertował ponad 3000 razy w wielu krajach na czterech kontynentach. Brał udział w prestiżowych festiwalach muzycznych, występował m.in. w Carnegie Hall, Filharmonii Berlińskiej, Wiedeńskim Musikverein, Berliner Dom, Notre Dame w Paryżu, Konzerthaus Berlin, Gewandhaus w Lipsku, Filharmonia Sanktpetersburska czy Matsumoto Harmony Hall w Japonii. Zespół zarejestrował wiele płyt, dokonał światowych prawykonań znaczących dzieł kompozytorów współczesnych. W latach 1992 – 2003 chór działał w ramach stowarzyszenia Poznański Chór Chłopięcy – Polskie Słowiki.
Program
- Samuel Cohen, opr. Jacek Sykulski Hatiqua
- J. Bock Sunrise – Sunset
- Traditional Białystok mayn haym
- W. Mrozek Taras Klezmer
- Traditional Bubliczki
- Mordecha i Gebirtig, opr. Jacek Sykulski Kinderyorn
- Z. Białostocki Rebeka
- Herman Yablokoff, opr. Jacek Sykulski Papirossen
- Traditional Yoshke fort awek
- Mordecha i Gebirtig, opr. Jacek Sykulski Yankele
- Tradutional Rivke
- W. Mrozek Śmiech Samuela
- Traditional Rivkele di Shabesdike
- Jacek Sykulski The Peace Meditation
- Traditional Az der Rebe Tanzt
- W. Mrozek Medytacja
- J. Bock Fiddler on the roof
- Traditional Die Kapelle + Hava nagila
PO KONCERCIE OTWARCIE WYSTAWY W GALERII ŚRODOWISK TWóRCZYCH WYSTAWA PRAC II MIęDZYNARODOWEGO BIENNALE PLAKATU, BIELSKO-BIAŁA 2015
15.04.15 /środa/godz. 18.00 Kościół Ewangelicko-Augsburski przy Placu Lutra, Bielsko-Biała
SERBSKI CHóR BIZANTYJSKI
IM. MOSIEJA PETRAWICZA Z BELGRADU - SERBIA
Serbski Chór Bizantyjski im. Mojsieja Petrowicza został założony w roku 1996 i od tego czasy szybko stał się symbolem tradycji muzycznych Serbii. Organizacyjnie chór podlega Towarzystwu Krzewienia Dziedzictwa Muzycznego jako jedna z jego sekcji. Nazwa chóru odnosi się do Mojsieja Petrowicza założyciela pierwszej szkoły śpiewu w Belgradzie na początku XIX wieku. Zadaniem chóru jest odnajdywanie, ocalanie i prezentacja autentycznej tradycyjnej muzyki starocerkiewnej Serbii i Bizancjum. Serbski Chór Bizantyjski im. Mojsieja Petrowicza jest pierwszym takim chórem w Serbii. Ale członkowie chóru nie tylko interesują się muzyką kościelną. Towarzystwo pielęgnuje także niemal zapomnianą tradycyjną muzykę ludową – Chalgia. Muzycy z zespołu znanego pod nazwą Chalgia Mojsieja Petrowicza (oficjalna nazwa Belgradzka Chalgia) grają na autentycznych instrumentach używanych na zurbanizowanych wschodnich obszarach śródziemnomorskich, do których przynależą kulturowo. Zespół jest czołowym przedstawicielem stylu bizantyjskiego w muzyce. Od wielu już lat uczestniczy w najważniejszych wydarzeniach muzycznych Europy – od Grecji do Finlandii i od Hiszpanii do Rosji. Regularnie występuje w Wielkiej Sali Filharmonii w St. Petersburgu, gdzie uzyskał zaszczytny tytuł „Ulubieńca publiczności petersburskiej”.
Dyrygent: Nikola Popmihajlov
Założyciel chóru, Nikola Popmihajlov, urodził się w Belgradzie w 1968 roku. Studiował muzykę bizantyjską w Narodowym Konserwatorium w Atenach w klasie profesora Michaela S. Makris’a. Nicola Popmihajlov jest członkiem Serbskiego Towarzystwa Muzyki Dawnej, a także pedagogiem w Wokalnej Szkole Psalmów im. Mojsieja Petrowicza w Belgradzie. W latach 2003 – 2008 był honorowym wykładowcą na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Belgradzkiego, a także nauczycielem w licznych klasztorach i parafiach serbskich. Jest autorem pierwszego podręcznika muzyki bizantyjskiej w języku serbskim “Vodic za pojce kroz savremenu neumsku notaciju”, Belgrad 2007, a także popularnego śpiewnika dla studentów teologii „Osmoglasnik, Staro srpsko crkveno pojanje”, Belgrad 2011.
16.04.15 /czwartek/godz. 18.00 Kościół św. Andrzeja Boboli Bielsko-Biała
ZAKOŃCZENIE FESTIWALU SAKRALNEGO
SŁOWO: JEGO EKSCELENCJA KSI¡DZ BISKUP PAWEŁ ANWEILER ZWIERZCHNIK KOŚCIOŁA EWANGELICKO-AUGSBURSKIEGO DIECEZJI CIESZYńSKIEJ
KONCERT MUZYKI GOSPEL
WYKONANIE:
- GOSPEL JUBILEE
- featuring
- DEBORAH WOODSON & SOUL DIVAS
- BOYSIE WHITE & THE SOUL BROTHERS /NIEMCY/