Jazzowa Jesień 2022

Jubileuszowa, XX edycja Jazzowej Jesieni w Bielsku-Białej odbędzie się w dniach 17-20 listopada. Poniżej szczegółowy program.

17 listopada 2022 (czwartek)

 

Tomasz Dąbrowski & Istnienia Poszczególne


Bobo Stenson Trio

 

Tomasz Dąbrowski & Istnienia Poszczególne

 

Tomasz Dąbrowski – trąbka, elektronika

Irek Wojtczak – saksofon tenorowy, elektronika

Fredrik Lundin – saksofon tenorowy

Knut Finsrud – perkusja, elektronika

Maxence Sibille – perkusja

Grzegorz Tarwid – fortepian, moog

Max Mucha – kontrabas

Trębacz, kompozytor, improwizator. Wielokrotnie nagradzany artysta zarówno w Polsce, jak i za granicą. Okrzyknięty przez  legendarny „Downbeat Magazine” jednym z najbardziej  różnorodnych i wnikliwych muzyków w Europie dzisiaj. Jeden z  najbardziej zapracowanych trębaczy w Europie.  W 2015 roku Tomasz Dąbrowski był „uczniem” Tomasza Stańko podczas letnich warsztatów w Danii. Między mistrzem i „uczniami” (uczniami w cudzysłowie, gdyż są to warsztaty dla  profesjonalnych muzyków) zawiązała się bliska relacja, która miała koncertową kontynuację w projekcie „Tomasz Stańko Experience”. Tomasz Dąbrowski jest z pewnością jednym z ciekawszych  współczesnych europejskich trębaczy, który - jak Stańko - idzie drogą wolności i improwizacji.  W tym roku odbyła się premiera autorskiego albumu trębacza, „The Individual Beings”, który jest dedykowany właśnie Tomaszowi Stańko. Amerykański magazyn „Downbeat”, najbardziej opiniotwórcze jazzowe wydawnictwo na świecie, dało mu najwyższą notę - 5 gwiazdek

____

 

Bobo Stenson Trio

 

Bobo Stenson – fortepian

Anders Jormin – kontrabas

Jon Falt – perkusja

Szwedzki pianista Bobo Stenson, od lat współpracujący z wytwórnią ECM. od lat współpracujący z wytwórnią ECM, gdzie w różnych konfiguracjach wydał ponad 20 albumów: jako lider, oraz m.in. wraz z Janem Garbarkiem, wraz z Charlsem Lloydem, oraz z Tomaszem Stańko, z którym również był bliskim przyjacielem.
W Szwecji jego pozycja nie ma sobie równych. Wielokrotnie nagradzany przez różne gremia jako pianista i kompozytor. Za płyty "Reflections" (1996) oraz "Goodbye" (2005) otrzymał Gyllene Skivan, nagrodę przyznawaną przez krytyków i czytelników najstarszego periodyku jazzowego na świecie "Orkester Journalen", najlepszej szwedzkiej płycie jazzowej. Laureat Europejskiej Nagrody Jazzowej.
W tym roku odbędzie się premiera jego najnowszego albumu dla ECM.

_____


18 listopada 2022 (piątek)

 

Masecki / Lutosławski Quartet / Lobedan / Tarwid: Arvo Pärt


Avishai Cohen Quartet

 

Masecki / Lutosławski Quartet / Lobedan / Tarwid: Arvo Pärt

Marcin Masecki – fortepian

Lutosławski Quartet:

Roksana Kwaśnikowska – skrzypce

Marcin Markowicz – skrzypce

Artur Rozmysłowicz – altówka

Maciej Młodawski – wiolonczela

Anna Lobedan – głos

Grzegorz Tarwid – fortepian

Marcin Masecki - absolwent Berklee College of Music w Bostonie,  pianista, kompozytor i aranżer,  poruszający się pomiędzy jazzem, muzyką klasyczną i eksperymentalną. Jego drogi muzyczne przecięły się również z Tomaszem Stańko, który zaprosił go na serię koncertów w duecie. W ciągu ostatnich kilku lat Masecki stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych i twórczych muzyków młodego pokolenia.

Arvo Part to jeden z piękniejszych kompozytorów wywodzących się tradycji europejskiej muzyki klasycznej. Urodził się w 1935 w Paide, Estonii. Ukończył studia kompozytorskie w Talinie i szybko znalazł się w tzw. sowieckiej awangardzie. W 1980 roku władze komunistyczne zmusiły Parta wraz z rodziną do opuszczenia kraju. Partowie udali się najpierw do Wiednia, a następnie do Berlina, gdzie Part poznał Manfreda Eichera, legendarnego dyrektora wytwórni ECM, który natychmiast podpisał z kompozytorem kontrakt i uczynił go sławnym. Tak w skrócie. Od tego czasu Part został uhonorowany wielką ilością nagród i doktoratów honorowych. Jest w czołówce żyjących kompozytorów klasycznych (a tych jest niewielu). W 2010 wrócił do Estonii, gdzie mieszka do dziś. Właśnie po repertuar tego genialnego kompozytora sięga w swoim najnowszym projekcie Marcin Masecki. Towarzyszyć mu będą muzycy również z nowej polskiej sceny: Kwartet Smyczkowy: Markowicz, Kwaśnikowska, Czarny, Pokrzywiński, oraz Grzegorz Tarwid na klawiszach.

___

____

 

Avishai Cohen Quartet

 

Avishai Cohen – trąbka

Yonathan Avishai – fortepian

Barak Mori – kontrabas

Ziv Ravitz – perkusja

Avishai Cohen, doskonały trębacz jazzowy młodego pokolenia, w swoim autorskim projekcie. Urodził się i wychował w Izraelu, jednak od lat działa z powodzeniem w Nowym Jorku. Absolwent Berklee College of Music, okrzyknięty „wschodzącą gwiazdą” w rankingu DownBeat Critics Poll (2012) cieszy się reputacją muzyka o indywidualnym stylu i oryginalnym brzmieniu.
Niezwykle kreatywny i aktywny zarówno jako lider, jak i sideman. Został również wyróżniony okładką prestiżowego DownBeat.  „New York Times” opisał go następująco: asertywny, doświadczony trębacz o wysmakowanym modernistycznym stylu. Dla wytwórni ECM wydał do tej pory pięć autorskich albumów, w tym „Naked Truth” z zimy tego roku.

______


19 listopada 2022 (sobota)

 

Nik Bärtsch’s Mobile


Paweł Mykietyn / Royal String Quartet

 

Nik Bärtsch’s Mobile

 

Nik Bärtsch – fortepian

Nicolas Stocker – perkusja

Sha – saksofon altowy, klarnet basowy, klarnet kontrabasowy

 

Nik Bartsch urodził się w 1971 roku w Zurychu i pracuje jako pianista, kompozytor i producent. Zaczął grać na perkusji i pianinie w wieku 8, w 1997 roku ukończył "Musikhochschule Zürich". Od 1989 do 2001 studiował filozofię, lingwistykę i muzykologię na Uniwersytecie w Zurychu.
Gdy w wieku 14 lat obejrzał film Akira Kurosawy “Ran”, zafascynowała go estetyka wschodu. Ta fascynacja silnie wpłynęła na jego życie i muzykę, a jej spełnieniem była podróż do Japonii. Tak zaczął rozwijać swój wyjątkowy styl muzyczny, który nazywa “ritual groove music” (w wolnym tłumaczeniu: muzyka rytualnego rytmu). Stale pracuje nad jego ewolucją, jako pianista, kompozytor i lider zespołu Mobile, i w ramach Kwartetu Ronin. Między innymi w  tych formacjach wydał dla wytwórni ECM już 8 autorskich albumów.

____

 

Paweł Mykietyn / Royal String Quartet

 

Muzyka Pawła Mykietyna

Kartka z albumu na wiolonczelę i elektronikę – Michał Pepol, wiolonczelista kwartetu

II Kwartet smyczkowy

III Kwartet smyczkowy 

IV Kwartet smyczkowy

W ramach festiwalu Jazzowa Jesień prezentowana jest muzyka, nie tylko jazzowa, którą Tomasz Stańko szanował, która go fascynowała, której słuchał. Taki właśnie będzie koncert muzyki  Pawła Mykietyna, niezwykłego kompozytora-wizjonera, który w ramach XX Jazzowej Jesieni zrealizuje specjalnie napisany projekt na kameralny skład.

Urodzony w Oławie w 1971 roku, rozpoczął swoją błyskotliwą karierę w bardzo młodym wieku i od początku znaczyły ją liczne sukcesy w kraju i za granicą. W 1993 roku zadebiutował utworem La strada na Festiwalu „Warszawska Jesień”, będąc jeszcze studentem kompozycji u Włodzimierza Kotońskiego. Odniesiony na „Warszawskiej Jesieni” sukces zaowocował zamówieniem kompozytorskim festiwalu - utwór Eine kleine Herbstmusik, wykonany w 1995 r., był dużym wydarzeniem. W tym samym roku kompozycja 3 for 13, napisana na zamówienie Polskiego Radia, zdobyła pierwszą lokatę na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów w Paryżu w kategorii twórczości młodych kompozytorów. Rok później rozpoczął współpracę z Krzysztofem Warlikowskim, która trwa do dziś, skomponował muzykę do większości jego spektakli, jest kierownikiem muzycznym niegdyś Studia, a obecnie Nowego Teatru. Oprócz muzyki teatralnej, napisał muzykę do filmów, był wielokrotnie nagradzany na Festiwalu Muzyki Filmowej w Gdyni. Jest laureatem Paszportu Polityki. Został uhonorowany Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. Za ważny, indywidualny ślad w panoramie współczesnej muzyki polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem dzieła operowego Czarodziejska góra otrzymał Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich na 2016 rok.

Równie ważnym elementem twórczości Pawła Mykietyna są utwory niezależne od teatru i filmu, ich lista jest imponująca, wymieniając tylko kilka z ostatnich lat: Pasja według św. Marka, na orkiestrę, sopran, chór i recytatora (2008), Symfonia Vivo XXX (2010), III Symfonia, na alt i orkiestrę (2011), Król Lear, musical w dwóch aktach (2012), Czarodziejska Góra, opera (2015). Jak mówi - komponowanie muzyki teatralnej i muzyki autonomicznej - pozostającej poza sferą jakiejkolwiek użytkowości i odniesień pozamuzycznych - to zupełnie inne formy twórczości. „To są naprawdę dwie różne rzeczy – mówi. - W teatrze muzyka jest tylko jednym z elementów. Czasami bardziej, a czasami mniej istotnym. Kiedy natomiast piszę jakiś utwór autonomiczny, to wiem, że przez dwadzieścia minut muszę zająć słuchacza samym dźwiękiem, bez świateł i kostiumów. Ta muzyka jest dużo bardziej złożona. I dlatego czasem nad paroma taktami siedzi się tygodniami, miesiącami.


20 listopada 2022 (niedziela)

 

Stańko na Głos: Envee, Michałowski i Goście

 

 

Stańko na Głos

Envee, Michałowski i Goście

Wśród gości m.in. Kasia Pietrzko.

Bilety na koncerty w dniach 17, 18 i 19 listopada - 120 zł, 20 listopada - 100 zł. Karnet - 300 zł.

 

mk