Czardasze i pieśni cygańskie

Na tym koncercie rozbrzmiewała muzyka cygańska - ta z taborów i ta z najsłynniejszych sal koncertowych.

Orkiestra Teatru Narodowego Operetki Kijowskiej wystąpiła pod dyrekcją Igora Jaroszenki. Międzynarodowy, polsko-ukraińsko-romski projekt zatytułowany Na cygańską nutę zgromadził znakomitych artystów. W pierwszej części usłyszeliśmy najbardziej znane melodie operetkowe i operowe inspirowane muzyką cygańską.  Hrabina Marica, Perła z Tokaju, Księżniczka czardasza - to tylko niektóre z operetek które usłyszeliśmy we fragmentach. Większość pisana przez węgierskich kompozytorów, oparte na czardaszach, inspirowane cygańskimi brzmieniami.  Emilia Zielińska, Bartosz Kuczyk, Mariusz Adam Ruta, oraz artyści z Ukrainy - Petro Cheliali i Jana Tatarowa zaśpiewali wzbudzając entuzjazm widowni (duet z Ukrainy śpiewał po polsku).

W drugiej części specjalną atrakcją był występ znanej bielskiej publiczności (chociażby z ostatniego występu w czasie Lata z Kulturą) Eleny Rutkowskiej. W jej wykonaniu - najbardziej znane utwory związane z kulturą cygańską, takie jak Caje sukarije, pieśni taborowe czy jej autorskie kompozycje.

Koncert urozmaicał świetny, kolorowy, żywiołowy balet Teatru Narodowego Operetki Kijowskiej.

W finale (jak to często bywa na koncetrach z udziałem polskich i ukraińskich muzyków) publiczność wspólnie z artystami odśpiewała Hej sokoły.

mk