Jazzowa Jesień 2019

Zapraszamy na Jazzową Jesień  w Bielsku-Białej. Festiwal odbędzie się w dniach 12-17 listopada.

 

PROGRAM

17. JAZZOWEJ JESIENI IM. TOMASZA STAŃKO

W BIELSKU-BIAŁEJ

12 - 17.11.2019 R.

 

 

PATRONAT:                                     PREZYDENT MIASTA BIELSKA-BIAŁEJ

                                                                         JAROSŁAW KLIMASZEWSKI

 

OPIEKA PROGRAMOWA:           ECM

 

MIEJSCE KONCERTÓW:              DOM MUZYKI

                                                              BIELSKIEGO CENTRUM KULTURY

                                                              BIELSKO - BIAŁA, UL. SŁOWACKIEGO 27

 

12 listopada 2019 /wtorek/ g.19.00

 

 

***

Django Bates’ Belovèd

„The Study of Touch” (wytwórnia ECM, 2017)

 

Django Bates - fortepian

Petter Eldh - kontrabas

Peter Bruun - perkusja

 

Pianista Django Bates to jeden z najbardziej utalentowanych muzyków Wielkiej Brytanii. Jego twórczość obejmuje całe spektrum jazzu, od jazzu tradycyjnego, poprzez bebop i free jazz po jazz-rock fusion. Jego sztuka i postać często są określana mianem „kultowej” i „niepokornej”. Wydany w 2017 roku album „The Study of Touch”  to powrót Bates’a do legendarnej wytwórni ECM w jednym z najbardziej cenionych jego składów, czyli wraz z Triem „Belovèd”, w którego skład wchodzą szwedzki basista Petter Eldh oraz duński perkusista Peter Bruun. Wszyscy trzej muzycy to wielcy indywidualiści próbujący swoją muzyką uciec od konwencji standardowego, jazzowego trio.

 

13 listopada 2019 /środa/ g. 18.00

 

Giovanni Guidi Quintet

“Avec le Temps” (wydawnictwo ECM, marzec 2019)

 

Giovanni Guidi - fortepian

Francesco Bearzatti - saksofon tenorowy

Roberto Cecchetto - gitara

 Joe Rehmer - kontrabas

João Lobo - prekusja

Premiera autorskiego albumu Giovanniego Guidi, wydanego przez ECM na wiosnę tego roku. Utwór, który zamyka płytę, “Tomasz”, dedykowany jest Tomaszowi Stańko. Guidi i Stańko grali razem prawie miesięczną trasę koncertową, w lipcu 2017, w ramach projektu „Tomasz Stańko Enrico Rava Quintet”. Giovanni Guidi, urodzony w 1985 roku, został odkryty właśnie przez Enrico Ravę, wybitnego włoskiego trębacza. Zaczął grać w jego zespole mając jedynie 17 lat.Obecnie jest uznawany za jednego najbardziej kreatywnych pianistów europejskiej sceny jazzowej, a “Avec Le Temps” jest już jego czwartym autorski albumem dla wydanictwa ECM.

***

Ambrose Akinmusire Quartet

 

Ambrose Akinmusire - trąbka

Sam Harris - fortepian

Harish Raghavan - kontrabas

Justin Brown - perkusja

 

 

 

 

 

 

 

 

Ambrose Akinmusire to obecnie chyba jeden z najciekawszych i najbardziej docenianych trębaczy współczesnego jazzu. W ostatniej ankiecie krytyków amerykańskiego magazynu „Downbeat”, która wiarygodnie oddaje trendy na jazzowej scenie, Ambrose Akinmusire zdodbył pierwsze miejsce.

Jego niekonwencjonalne podejście do dźwięku i kompozycji sprawia, że ​​regularnie jest notowany właśnie w „Downbeat’cie”,  zdobył granty i stypendia od Fundacji Doris Duke, Funduszu MAP, Kennedy Center i Monterey Jazz Festiwal. Oczywiście wszystkie nagrody są tylko pochodną jego muzyki. Celem Ambrose Akinmusire jest ciągły rozwój, wykraczanie poza granice gatunku i ograniczeń trąbki, jako instrumentu.  Motywowany przede wszystkim duchową i praktyczną wartością sztuki, Akinmusire chce usunąć ścianę erudycji otaczającą jego muzykę. Dąży do tworzenia teksturalnych, bogatych, bogato emocjonalnych krajobrazów, które opowiadają historie społeczności, rejestrują czas i wprowadzają nowe wzory, kultury, myślenia.

 

14 listopada 2019 /czwartek/ g. 19.00

 

Brad Mehldau

Recital Fortepian Solo

 

Brad Mehldau - fortepian

Jeden z najbardziej lirycznych i intymnych głosów współczesnego fortepianu jazzowego, Brad Mehldau, wytyczył unikalną ścieżkę, która uosabia istotę eksploracji jazzu, klasycznego romantyzmu i popowego uroku. Zarówno jego autorskie projekty, jak i kolaboracje, z takimi sławami, jak  Pat Metheny, czy Renee Fleming, mają ogromne uznanie krytyków. Z jego samozwańczym uczuciem do muzyki popularnej i klasycznego wykształcenia "Mehldau jest najbardziej wpływowym pianistą jazzowym ostatnich 20 lat" (The New York Times). Jego recitale solo to wyjątkowe, metafizyczne wręcz wydarzenia.

 

15 listopada 2019 /piątek g.19.00

 

 

Tigran Hamasyan

z gościnnym udziałem:

Camerata Silesia

 

Tigran Hamasyan - fortepian

gościnny udział:

Trygve Seim

Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia

Urodzony w Armenii w 1987 roku, Tigran Hamasyan jest jednym z najciekawszych pianistów młodego pokolenia. Jego kariera zaczęła się bardzo wcześnie. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w 3. roku życia, a w wieku 16 lat wygrał Montreux Jazz Festival. Nagrał już osiem autorskich albumów, w tym trzy ostatnie dla tak prestiżowych wytwórni jak Nonesuch Records czy ECM. Tigran Hamasyan gra przede wszystkim własne kompozycje, a inspiracje czerpie z wielu źródeł, wśród których dominuje ormiański folk lecz także rock, beatbox, poezja. Jego najbardziej jazzowe utworach słychać ornamenty wywodzące się ze skal tradycji blisko i środkowowschodnich. Wg „Guardiana”, Hamasyan podąża za jedną z najważniejszych lekcji [mentora i fana, Herbie Hancocka]: „jest możliwe być jednocześnie multi-stylistycznym wirtuozem w jazzie i napędzanym groovem gwiazdorem-wymiataczem i mieć z tego niesamowitą frajdę”

W Bielsku-Białej usłyszymy Tigrana Hamsyana w repertuarze solowym  oraz w repertuarze z albumu „Luys i Luso” (ECM, 2015), który wykona z towarzyszeniem Chóru Camerata Silesia.

 

16 listopada 2019 /sobota/ g.19.00

 

David Torn/Tim Berne/Ches Smith

„Sun of Goldfinger” (wydawnictwo ECM, marzec 2019)

 

David Torn - gitara, instrumenty elektroniczne

Tim Berne - saksofon

Ches Smith - perkusja

Premiera najnowszego albumu Davida Torna, nowojorskiego kompozytora, multiinstrumentalisty, producenta, gitarzysty. Jako kompozytor był laureatem wielu nagród za swoją pracę, w tym nagrań filmowych, kompozycji i produkcji nagrań. Oprócz autorskich projektów, ma na swoim koncie wiele kolaboracji, z takimi muzykami, jak Jan Garbarek, Don Cherry, David Bowie, Jeff Beck, czy Tori Amos. Torn określa sam siebie mianem „gitarzysty -teksturalisty”, co odnosi się do jego unikatowego muzycznego języka, który łączy różne style - tekstury, jest nieoczywisty i zaskakujący. Po doskonale przyjętym solowym albumie „Only Sky” (ECM, 2015) „Sun of Goldfinger” to kolejna ostatnio wydana płyta dla wydawnictwa ECM, nagrana w Trio z saksofonistą Timem Berne’em i perkusista Chesem Smithem. Cytując recenzję jednego z ich londyńskich koncertów: „To niebezpieczna muzyka - czasami gniewna, czasem rozkoszna i oświecająca, jak grzmoty burzy.”

 

***

 

Tomasz Stańko, Muzyka Filmowa

Kwartet  Jazzowy + Orkiestra Smyczkowa

 

Marcin Wasilewski Trio

AUKSO  Orkiestra Kameralna Miasta Tychy

Avishai Cohen

Tomasz Stanko był mistrzem atmosfery. Napisana przez niego muzyka do takich filmów, jak „Reich”, „Pożegnanie z Marią”, „Egzekutor, Mała Matura”, licznych spektakli teatralnych, m.in. „Przejście’ Leszka Mądzika, muzyka wykorzystana w serialu „Homeland” - przepięknie wypełniała obraz, ilustrowała emocje. Tomasz Stańko lubił swoją muzykę ilustracyjną, lubił też jej brzmienie ze smyczkami. Ten premierowy koncert będzie wyjątkową i bardzo liryczną dokumentacją tej części twórczości trębacza.

 

17 listopada 2019 /niedziela/ g.17.00

 

Koncert Jazzu Tradycyjnego

 

Mauro Ottolini & Fabrizio Bosso

„Storyville Story”

 

Mauro Ottolini – puzon

Fabrizio Bosso – trąbka

Vanessa Tagliabue Yorke – wokal

Glauco Benedetti – suzafon

Paolo Birro – fortepian

Paolo Mappa – perkusja

 

***

Jason Moran and The Bandwagon

featuring Tarus Mateen and Nasheet Waits

 

Jason Moran - fortepian

Tarus Mateen - kontrabas

 Nasheet Waits - perkusja

Od czasu błyskotliwego debiutu w latach 90-tych zeszłego wieku, amerykański pianista Jason Moran wciąż potwierdza swój muzyczny geniusz. Jest laureatem licznych nagród i wyróżnień, w tym prestiżowej MacArthur Fellowship  „za geniusz roku 2010."  Jest artystą niezwykle pracowitym, oprócz realizowania własnych projektów - zarówno tych płytowych, koncertowych, jak i muzyki do filmów, spektakli tanecznych i sztuk wizualnych (między innymi dla Museum of Modern Art w Nowym Jorku),  Moran regularnie gra z takimi artystami, jak Steve Coleman, Charles Lloyd, Cassandra Wilson, Joe Lovano, Wayne Shorter, czy Dave Holland. Jako artysta i muzyk, zasłynął swoją „skłonnością do ryzyka” i byciem innowatorem nowych kierunków dla jazzu jako całości. W niemal każdej ważnej kategorii - improwizacji, kompozycji, koncepcji grupy, repertuarze, technice i eksperymentowaniu - Moran i jego grupa The Bandwagon - z basistą Tarusem Mateenem i perkusistą Nasheet Waits - zakwestionowali status quo i zdobyli reputację „ Przyszłości jazzu”.  W tym roku będą świętować 20-lecie swojej scenicznej obecności.

mk

Sponsorzy główni

sponsorzy

Partnerzy

ministerstwo kultury pzu